Markkinoinnin mittaaminen on sana, joka on kovaa valuuttaa missä tahansa alan seminaarissa. Luvut, kova data, asioiden mittaaminen ja se kuuluisa ROI ovat asioita, joiden droppaaminen kampaviinerin lomassa antavat kuvan dynaamisesta ja eteenpäin menevästä markkinointiorganisaatiosta. Kun näihin taikasanoihin yhdistetään vielä sanaparin markkinoinnin automaatio, ollaan asioiden ytimessä.

Arjessa totuus on usein toisenlainen. Kokemattomampikin konsultinplanttu saa selville yrityksen markkinoinnin mittaamisen tason kysymällä yhden yksinkertaisen kysymyksen:

Paljonko teidän verkkosivuilla käy kuukaudessa väkeä?

Kysymys on yksinkertainen, mutta tiedätkö itse vastauksen tähän? Verkkosivujen kävijämäärä on aidosti niin ilmiselvä asia, että markkinoinnista vastaavan pitäisi pystyä heittämään nämä luvut kolmen aikaan vappupäivän jälkeisenä yönä silmät suljettuina.

Jos ensimmäinen kysymys tuntuu kiusalliselta, entäpä nämä seuraavat:

  • Mitkä ovat sosiaalisen median kanavienne tavoitteet?
  • Mittaatteko sitä, miten markkinointiin sijoitettu euro tuottaa?
  • Mitä markkinointiin sijoitetun euron pitäisi tuottaa?
  • Mikä sosiaalisen median kanava tuotti edellisessä kampanjassa parhaat tulokset?
  • Ja mitkä ne olivat?
  • Kuinka paljon verkkosivujen kautta tulee yhteydenottoja kuukausittain?
  • Mitä näille yhteydenotoille tehdään?

Ja niin edelleen.

Edellä olevat kysymykset osoittavat nopeasti sen, että mitattavasta markkinoinnista puhutaan enemmän kuin sitä todellisuudessa toteutetaan. Menneessä maailmassa markkinointia pystyikin tekemään mutu-tuntumaan perustuen, mutta vuonna 2019 rahan heittäminen ilmaan vailla tiukkaa analyysia ja mittaamista tuntuu jo järjettömältä puuhalta.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Kun puhutaan mitattavasta markkinoinnista, pelätään liian helposti sitä, että luovuus kuolee ja luvut tappavat villit ideat. Tästä ei tietenkään ole kysymys, päinvastoin. Luvuilla ei myydä yhtään mitään, joten luovuutta tarvitaan edelleenkin, jotta viestimme kiinnostaisi edes jollain tasolla.

B2B-yrityksen on helpointa aloittaa mitattavan markkinoinnin tutkailu vierailemalla verkkosivujen analytiikkapuolella. Verkkosivut ovat joka tapauksessa monelle B2B-firmalle se tärkein kanava kertoa omista palveluistaan ja tekemisistään. Analytiikasta kannattaa tutkailla ainakin se, millä sivuilla kävijät vierailevat, millä hakusanoilla sivuille päädytään ja vaikkapa se, kauanko kullakin sivulla vieraillaan. Mielenkiintoista on myös seurata, mistä surffailija sivuillenne tulee ja miten eri kanavista tuleva liikenne toisistaan eroaa – tullaanko esim. LinkedInistä uutisia lukemaan ja hakukoneesta suoraan yhteystietoihin? Viipyykö sanahaun kautta tullut henkilö sivuillasi pidempään kuin digimainoksen myötä blogiin päätynyt henkilö?

Seuraavaksi kannattaa istahtaa alas ja miettiä, mitkä ovat verkkosivujen tavoitteet ja miten ne nykyisin toteutuvat. Jos tavoitteena on tuottaa liidejä myynnille, verkkosivujen tulee palvella tätä tarkoitusta eli sivujen pitää tarjota vierailijalle jotain sellaista, joka saa hänet antamaan yhteystietonsa. Tällainen täky voi olla vaikkapa ilmainen opas, webinaari, laskuri tai esimerkiksi sisällöistä kertova Ilmiökalenteri.

Kaikkea ei kannata ahmaista kerralla. Jo pienillä muutoksilla verkkosivuihin saadaan todennäköisesti aikaan ihmeitä. Tavoitteet kannattaa asettaa aluksi maltillisesti ja lisätä tempoa ja ehkä myös sitä kuuluisaa markkinoinnin automaatiotakin seuraavassa vaiheessa.

Jos sinua kiinnostaa jutella mitattavasta markkinoinnista lisää, varaa minulta puolen tunnin puhelinaika, niin jutellaan!

Varaa aika Villeltä

Allekirjoitus_Ville-1