Valtaosa vanhemmista tuntuu olevan melko pihalla siitä, mitä omat lapset touhuilevat internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Erityisesti YouTuben räjähdysmäinen kasvu ja tubettajien nousu rokkistaroja isommiksi ilmiöiksi tuo mukanaan paljon positiivista, mutta valitettavasti myös ikäviä lieveilmiöitä.

YouTube puhututtaa

Me Kuhinassa olemme viimeksi ottaneet kantaa esimerkiksi mainossisällön lisääntymiseen ja kaupallisten yhteistöiden vastuullisuuden perään kyselemiseen. Blogi aiheesta löytyy täältä.

Valitettavasti YouTubeen mahtuu sekaan myös vielä kummallisempia ja häiritsevämpiä ilmiöitä. Poikien äidit -blogin pitäjä Jonna nosti eilen kirjoituksessaan esiin tarinan siitä, miten hänen tuttavansa lapsi oli pyytänyt äidiltään lahjakorttia pelikauppaan, jotta voisi antaa sen tubettajalle.

Ja toden totta, Jonnan mainitsema tubettaja todellakin pyytää katsojiaan joko tilaamaan kanavan tai lahjoittamaan rahaa juuri esimerkiksi erilaisten lahjakorttien muodossa. Blogissa mainitulla pelikanavalla on yli 4 000 tilaajaa ja useammassa tuoreessa videossa suorastaan kerjätään lahjoituksia katsojilta. Vastineeksi lahjoittaja saa nimensä näkyviin videolle.

Mitä donaaminen tarkoittaa?

Tubettajien viljelemä termi donaaminen juontaa kielellisen juurensa englannin kielen sanaan donate, jolla taas viitataan rahan lahjoittamiseen. Suoraa rahaa kuitenkin pyydetään hyvin harvoin; yleensä pyyntönä on lahjoittaa Play-lahjakortti. Joka toki maksaa ihan oikeaa rahaa.

Oletko joskus ostanut lapsellesi tällaisen lahjakortin? Täältä voit tarkistaa, mitä kaikkea hän (tai joku, jolle hän on sen lahjoittanut) on voinut sillä ostaa.

Ohimenevä ilmiö, opittu tapa vai ominaisuus?

Rahan pyytäminen katsojilta lahjakorttien muodossa on pelejään striimaavien tubettajien yleinen tapa, eikä suinkaan rajoitu suomalaisten tubettajien piiriin. YouTube itse ei koe tilannetta ongelmalliseksi eikä ole, ainakaan vielä, puuttunut tämän tyyppiseen toimintaan alustallaan.

YouTube haluaa tukea sisällöntuottajiaan ja jopa tarjoaa oman rahankeruukanavan niille, jotka onnistuvat saamaan kanavalleen yli 100 000 tilaajaa – fanittaminen saadaan aivan uudelle tasolle, kun on mahdollisuus maksaa säännöllinen kuukausimaksu tietyistä erityisoikeuksista ja -sisällöistä. Fanien sitouttaminen on pitkällä tähtäimellä yksi YouTuben liiketoiminnan tärkeimmistä tavoitteista.

Mikä siis kuohuttaa tunteita?

Ongelmalliseksi tällaisen aiemmin mainitun rahankerjuun tekee tietysti tubettajien nuori yleisö. Pelitubettajien kohderyhmä painuu helposti alakouluikäiseen ja tällöin tubettajaa katsotaan ylöspäin. Kun idoli pyytää jotain ja vastineeksi fani saa oman nimensä suosittuun pelivideoon – miten tätä voisikaan vastustaa.

Tärkeää on pitää puheyhteys perheen sisällä auki. Ole kiinnostunut siitä, mitä lapsesi verkossa tekee ja miksi. Varsinkin, jos hän pyytää rahaa.

Me Kuhinassa olemme kiinnostuneita lasten ja nuorten sosiaalisen median käytöstä. Yksi kantavia teemojamme vuonna 2019 on #somekokemuksia. Kyseisessä sarjassa selvitämme, millaisia kokemuksia eri-ikäisillä ihmisillä on sosiaalisen median käytöstä. Sarjan ensimmäisessä osassa tutustuimme 11-vuotiaaseen Moonaan.