Vaikuttajamarkkinoinnista kohistaan paljon ja määritelmiä on varmasti yhtä paljon kuin on vaikuttajamarkkinoinnista kertojiakin. Laajasti ottaen vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan nimensä mukaisesti vaikuttajien hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä. Tällä tavalla ajateltuna vaikuttajiksi lasketaan tietysti koko yrityksen henkilöstö, mutta täsmällisemmin vaikuttajamarkkinoinnista puhuttaessa tarkoitetaan usein kaupallista yhteistyötä, jota tehdään useimmiten somevaikuttajan kanssa.

Tältä sivulta löydät muun muassa seuraavat asiat:

Mitä on vaikuttajamarkkinointi

Näin valitset oikean vaikuttajan

Miksi vaikuttajamarkkinointi kannattaa?

Näin onnistut vaikuttajamarkkinoinnissa

Tubettajien vinkit vaikuttajamarkkinointiin

Mitä ovat mikrovaikuttajat?

Mitä vaikuttajamarkkinointi maksaa?

 

Vaikuttajamarkkinointia on monenlaista. Vaikka varsinkin nuoremmassa kohderyhmässä puhutaan paljon videoista ja YouTube-tekemisestä, vaikuttajamarkkinointia on yhtä lailla esimerkiksi:

  • Brändilähettilyys
  • Blogikirjoitus, kuvat, videot
  • Yhteistyöt eri sosiaalisen median kanavissa
  • Vaikuttaja ottaa haltuun yrityksen sosiaalisen median kanavat
  • Kilpailut
  • Tuotekehitykseen tai tuotetestaukseen osallistuminen

Ja listaa voisi jatkaa loputtomiin.

 

Miten valita oikea vaikuttaja?

Oikean vaikuttajan valitseminen yrityksen tarpeisiin voi olla usein hankalaa. Tärkein oppi tässä on kuitenkin se, että omien mieltymysten ei kannata antaa liikaa vaikuttaa päätöksentekoon. Eli jos kotona katsotaan hulluna tubettaja Tuure Boeliuksen videoita, ei se välttämättä tarkoita sitä, että Tuure olisi oikea henkilö teidän yrityksenne vaikuttajamarkkinoinnin käyttöön. Tai sitten tarkoittaa.

Oikean vaikuttajan etsimisessä kannattaa lähteä liikenteeseen kohderyhmän miettimisellä. Apuna voi käyttää vaikkapa seuraavaa listaa:
  • Ketä haluamme tavoitella?
  • Missä kanavassa asiakkaamme ovat?
  • Mitä arvoja asiakkaamme edustavat?
  • Millaisista asioista asiakkaamme pitävät?


Vaikuttajaa ei siis kannata valita summamutikassa, sillä parhaimmat yhteistyöt ovat sellaisia, joissa brändin palvelu tai tuote yhdistyy vaikuttajan tekemiseen. Ei ole mitään järkeä tehdä vaikuttajamarkkinointiyhteistyötä vaikkapa sellaisen somevaikuttajan kanssa, jolla ei ole mitään tarttumapintaa teidän yritykseenne.

Vaikuttajamarkkinoinnin alkuun pääsemisessä voi myös tukeutua ammattilaisen apuun. Tällaisia ammattilaisia ovat esimerkiksi YouTube-videoverkostojen edustajat sekä tietenkin me Tekir Kuhinassa. Seuraamme työksemme sosiaalista mediaa sekä kuluttaja- että B2B-puolella ja löydämme taatusti sinulle sopivan vaikuttajan alta aikayksikön.

Kysy lisää vaikuttajamarkkinoinnista

Miksi vaikuttajamarkkinointi?

Googlen tutkimuksen mukaan 70 prosenttia teiniyleisöstä luottaa enemmän tubettajiin kuin perinteisiin julkkiksiin. Samansuuntaisia tuloksia on myös Suomesta. A-lehtien ja Tubeconin tekemän tutkimuksen mukaan 88% katsojista suhtautuu positiivisesti tai neutraalisti sisältömarkkinointiin YouTubessa. Samassa tutkimuksessa 77% vastaajista sanoo, että kaupallisuus ei laske videon katselua, jos aihe on mielekäs.

Vaikuttajamarkkinointi on toimiva tapa, sillä vaikuttajan viesti menee aina organisaation viestiä paremmin perille. Vaikuttajalla on valmiina kohderyhmä, joka on kiinnostunut siitä, mitä vaikuttaja sanoo. Tämä koskee myös yhtä lailla B2B-toimialaa: esimerkiksi Linkedinissä ja Twitterissä on jo paljon vaikuttajia, joiden kanssa monen B2B-firman kannattaisi kokeilla sisältöyhteistyötä.

Vaikuttajamarkkinointia pitää myös mitata ja tuloksia saa vaatia. On turha tehdä mitään markkinointia, jos toivottua tulosta ei saavuteta. Siksi vaikuttajamarkkinointiyhteistyölle kannattaa laatia selvät raamit ja mittarit jo ennen yhteistyön aloittamista. Ilmaa ei kannata ostaa.

Miten onnistut vaikuttajamarkkinoinnissa?

Vaikuttajamarkkinointia ei voi käsikirjoittaa. Et voi viedä tubettajalle tai sometähdelle käsikirjoitusta ulkoa opeteltavaksi, vaan sinun on luotettava siihen, että vaikuttaja tuntee ja osaa oman kohderyhmänsä parhaiten.

Eräs ratkaiseva seikka on myös vaikuttajamarkkinoinnin pitkäjänteisyys. Yhdellä videolla ei vielä välttämättä maailmaa muuteta, mutta esimerkiksi vuoden mittaisella yhteistyöllä kasvot ja nimi jäävätkin jo paremmin mieleen.

Vaikuttajamarkkinointi on osa tekemisen kokonaisuutta. Hyödynnä vaikuttajaa myös muissa kanavissa kuin vaikuttajan omassa foorumissa: nappaa vaikuttaja tapahtumiin tai nosta kasvot perinteiseen digiin, printtiin tai televisioon.

Luova idea on myös tärkeä. Tässä me Kuhinassa autamme mielellään. Tylsää vaikuttajasisältöä ei kukaan jaksa katsella. Kannattaa myös miettiä sellainen vaikuttaja, jonka sisältö ei koostu pelkästään kaupallisista yhteistöistä.

Tubettajien vinkit vaikuttajamarkkinoinnissa onnistumiseen:

  1. Panosta pohjatyöhön
  2. Tule tutuiksi vaikuttajan kanssa
  3. Anna vapaus toteutuksessa
  4. Tarjoa auttava käsi
  5. Muista kiittää

Lue koko artikkeli täältä

Tsekkaa myös suosikkitubettaja Roni Backin vinkit vaikuttajamarkkinoinnista

Kehuilla ei kissa elä, mutta hyvästä palautteesta nauttii kaikki. Myös vaikuttajia usein kiinnostaa, kuinka kampanjat sujuvat. Hyvä vuorovaikutus projektin loppuun asti voi mahdollistaa jatkuvan yhteistyön syntymisen.

BONUSVINKKI: Brändi voi olla itsekin vaikuttaja – Think about that! 

Mitä ovat mikrovaikuttajat?

Usein vaikuttajilla on käsissään isot yleisöt, mutta seuraava iso trendi vaikuttajamarkkinoinnin saralla on luultavasti mikrovaikuttajat. Jos vaikuttajaksi lasketaan yli 10 000 ihmistä tavoittava henkilö, mikrovaikuttajien yleisöt lasketaan tuhansissa.

Mikrovaikuttajien kanssa työskentely on kustannustehokkaampaa kuin isojen vaikuttajien: jo muutamalla satasella pääsee alkuun. Mikrovaikuttajista löytyy myös hyvin tiukkaa ja tarkasti määriteltyä kohderyhmää eli jos haluat tavoittaa pienen nichén, mikrovaikuttajamarkkinointi on sinun vaihtoehtosi.

Lue lisää mikrovaikuttajista blogistamme.

Mitä vaikuttajamarkkinointi maksaa?

Vaikuttajamarkkinoinnin hintahaarukka vaihtelee muutamasta satasesta aina kymmeniin tuhansiin euroihin, riippuen yhteistyön kestosta ja toimenpiteitä. Tubettajan saa omaan tapahtumaansa vierailemaan 1 000 – 3 000 eurolla, ison vaikuttajan video irtoaa 4 000 – 10 000 eurolla.

Jos vasta suunnittelet vaikuttajamarkkinointia, nappaa käyttöösi Kuhinan vaikuttajamarkkinointikartoitus. 

 Kysy lisää vaikuttajamarkkinoinnista


 Allekirjoitus_Ville