Tekir-kollegani Mari Best ja Merina Salminen kirjoittivat Tekirin blogissa hyvästä tiedotteesta. Blogissa kerrotaan mm. kahdeksan askeleen opit hyvään tiedotteeseen, josta tärkein on kohta yksi: mikä tiedotettavassa asiassa ylipäätään kiinnostaa ulkopuolisia ihmisiä?

Tiedotteen julkaisun jälkeen seuraava vaihe monella on aktiivinen odottelu. Jäädään istumaan ja pohtimaan, että kohta varmasti puhelin soi ja sähköposti laulaa. Odotteluaika kannattaa käyttää kuitenkin hyödyksi ja ottaa tiedotteesta kaikki irti myös omissa kanavissa.

Moni yritys unohtaa tiedotteen yhteydessä omat kanavansa tyystin. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että yrityksen oma henkilökunta lukee toimitusjohtajan kommentit lehden nettiversiosta, jos asia on unohtunut laittaa yrityksen omiin kanaviin.

Vielä tyypillisempää on tilanne, jossa tiedotemateriaalia ei hyödynnetä lainkaan yrityksen itse hallinnoimissa omissa kanavissa. Verkkosivuille tiedotteet usein muistetaan laittaa, mutta hyödynnetäänkö teillä tiedotetta sosiaalisessa mediassa?

Kokosimme tähän blogiin täsmävinkit tiedotteen hyödyntämiseen sosiaalisen median kanavissa.

1. Älä julkaise tiedotetekstiä sellaisenaan

Ellei tiedote ole todella lyhyt ja tiivis, sosiaalisen median kanavissa tiedotetekstiä ei välttämättä kannata julkaista sellaisenaan. Hyödynnä somekanavien omia ominaisuuksia ja tee tiedotemateriaalista video, infograafi tai muuten tiivis somepäivitys.

2. Hyödynnä kanavan tyypillisiä ominaisuuksia

Jos haluat hyödyntää tiedotemateriaalia useissa sosiaalisen median kanavissa, ota huomioon kanavien erityispiirteet. Twitterissä toiminee hyvin lyhyt saateteksti ja oma näkemys sekä linkki tiedotteeseen, Instagramissa kannattaa kokeilla asian pukemista esimerkiksi Stories-ominaisuutta käyttämällä videomuotoon.

3. Ota omat työntekijät haltuun

Pidä huoli, että tiedote kantautuu firman työntekijöiden silmien eteen. Tiedotteen laatimisen yhteydessä kannattaakin pohtia sitä, miten ja millä sanoilla omat työntekijät saisi parhaiten viemään viestiä eteenpäin omissa verkostoissa. Yksi idea voi olla esimerkiksi tiedotteen pohjalta kirjoitettu blogi asiantuntijan suulla, joka jakaa viestiä eteenpäin omalle verkostolleen.

4. Seuraa tiedotteesta mahdollisesti nousevaa keskustelua

Ota somekanavien seuranta haltuun ja seuraa tiedotteesta mahdollisesti nousevaa keskustelua sosiaalisessa mediassa. Voit käyttää jotain someseurantatyökalua tai yksinkertaisimmillaan käyttää somepalvelun hakutoimintoa. Usein keskustelu saattaa tursuta yllättävistäkin lähteistä.

Joskus tiedote saattaa herättää myös negatiivista kommentointia. Varaudu siis tähän ja laadi Q&A ja tee selvät ohjeet, miten negatiiviisiin kommentteihin vastataan ja kuka viime kädessä reagoi.

Autamme mielellämme sekä tiedotteessa että tiedotteen hyödyntämisessä sosiaalisessa mediassa. Ota yhteyttä, niin laitetaan homma kuntoon!